Sprawdzenie, jak różne materiały, substancje lub elementy reagują na gwałtowne zmiany temperatur to jeden z najważniejszych aspektów badań poprzedzających wprowadzenie na rynek wielu produktów.
Do przetestowania próbek pod tym kątem w warunkach laboratoryjnych komory szokowe będące wyspecjalizowanym typem komór klimatycznych. Na jakiej zasadzie działają? W jakich branżach przeprowadzone za ich pomocą badania mają największe znaczenie? Jak dobrać urządzenie dostosowane do konkretnego zastosowania? Te kwestie omawiamy w nowym artykule.
Komora szokowa – czym jest i jak działa?
Jak już wspomnieliśmy, komory szokowe są stosowane do badań sprawdzających, jak produkt zachowuje się poddany szybkim zmianom temperatur. Urządzenie tego typu składa się z dwóch komór i kosza, w którym umieszcza się badaną próbkę. Pierwszą komorę nagrzewa się do wysokiej temperatury, a drugą schładza (w dobrych modelach zakres wynosi od -80 do 220 stopni Celsjusza). Po osiągnięciu przez próbkę wymaganej temperatury kosz przesuwa się z jednej komory do drugiej, a aparatura badawcza może zmierzyć testowane parametry.
Komory szokowe – zastosowanie
Odporność na skoki temperatur to ważna cecha wielu produktów. Umożliwiające jej określenie komory szokowe są stosowane m.in. w badaniach prowadzonych na potrzeby branż takich jak:
- przemysł spożywczy: do sprawdzenia, jak w zależności od temperatury zmieniają się właściwości żywności mrożonej lub pasteryzowanej (a także do szybkiego mrożenia produktów);
- przemysł farmaceutyczny: do określenia warunków przechowywania leków, suplementów, kosmetyków i innych wyrobów medycznych;
- przemysł lotniczy i motoryzacyjny: do badania właściwości elementów poddawanych skrajnym, szybko zmieniającym się temperaturom.
Jak wybrać komorę szokową?
By komora szokowa spełniła oczekiwania użytkownika, jej wybór należy odpowiednio przemyśleć. Poza wspomnianym zakresem temperatur, warto zwrócić uwagę także na niezawodność układu chłodzenia i grzania. Dla bezproblemowego i efektywnego działania spore znaczenie ma również sprawne poruszanie się wózka między dwoma komorami.