Przepakowywanie towarów to jedno z kluczowych ogniw łańcucha dostaw. Tym bardziej dziwi, że wielu producentów i dystrybutorów nie przykłada do tego należytej wagi. Warto wiedzieć, że od precyzji pakowania towarów, szczególnie w ramach przepakowywania z mniejszych opakowań do większych lub odwrotnie, może zależeć m.in. konkurencyjność przedsiębiorstwa oraz koszty dystrybucji. Bliżej temu bardzo interesującemu zagadnieniu przyglądamy się w naszym artykule. Zapraszamy do lektury.
Czym właściwie jest przepakowywanie towarów? Na czym to polega?
Przepakowywanie towarów to usługa, która sprowadza się głównie do profesjonalnego przygotowania materiałów do dalszej dystrybucji, magazynowania, sprzedaży lub transportu w sposób dostosowany zarówno do specyfiki danego materiału, jak i potrzeb użytkowników końcowych. Może to być również element szerszego procesu, czyli konfekcjonowania towarów.
W praktyce przepakowywanie to bardzo ważny proces logistyczny, w którym towary są przenoszone z jednego typu opakowań do innego, odpowiednio dostosowanego do specyfiki produktu oraz wymagań rynku.
Istnieje wiele form przepakowywania towaru, w zależności od jego rodzaju oraz docelowej wielkości opakowań. Oto kilka popularnych przykładów:
- Przepakowywanie z silo trucków do Big Bagów, na przykład o pojemności 500-1000 kg– silo trucki, czyli cysterny, są często używane do transportu materiałów sypkich na duże odległości. Po dostarczeniu materiału następuje jego przepakowanie do Big Bagów, które są wygodniejsze w magazynowaniu i dalszym zarządzaniu towarem.
- Przepakowywanie z Big Bagów do mniejszych worków, na przykład 20-25 kilogramowych– jeśli materiał ma trafić do sprzedaży detalicznej lub hurtowej, zostaje przepakowany do mniejszych worków, co pozwala na dostosowanie wielkości opakowań do potrzeb klientów końcowych.
- Przepakowywanie z mniejszych worków do Big Bagów– jest to tzw. przepakowywanie odwrotne, które sprawdza się w przypadku dystrybucji hurtowej, dłuższego magazynowania czy też potrzeby przetransportowania większej ilości towaru na znaczną odległość.
Najważniejsze cele przepakowywania towarów
Przepakowywanie jest niezbędnym etapem w szeroko rozumianym procesie zarządzania łańcuchem dostaw.
Głównym celem są względy praktyczne. Mniejsze opakowania są łatwiejsze w transporcie, przechowywaniu i magazynowaniu. Są też bardziej pożądane przez klientów detalicznych, co pozwala np. pozyskać nowe rynki zbytu.
Bardzo ważną funkcją przepakowywania jest zapewnienie lepszej ochrony towaru przed niekorzystnymi czynnikami zewnętrznymi, takimi jak wilgoć, pył czy szkodniki. Dzięki temu towary zachowują swoje właściwości, co jest szczególnie istotne w przypadku planowanego długiego magazynowania.
Wielu przedsiębiorców korzysta z usługi przepakowywania towaru ze względów marketingowych. Estetyczne, oznakowane elementami identyfikacji wizualnej opakowania prezentują się znacznie atrakcyjniej, przyciągają uwagę nabywców, pozwalają wyeksponować kluczowe cechy produktu oraz wzmocnić rozpoznawalność marki w grupie docelowej.
Poprzez przepakowanie towarów można lepiej dostosować swój model sprzedaży do potrzeb nabywców produktu, w zależności od tego, czy są to klienci detaliczni czy hurtowi.
Komu warto powierzyć przepakowywanie towarów?
Jest to usługa świadczona przez wyspecjalizowane przedsiębiorstwa, które dysponują odpowiednim zapleczem technicznym i wykwalifikowaną kadrą. Jednym ze sprawdzonych dostawców tej usługi jest spółka PEDMO, która zapewnia kompleksową obsługę procesu przepakowywania materiałów sypkich i granulowanych, m.in. na rzecz klientów z sektora przemysłu ciężkiego, odlewniczego czy hutniczego.
Z pełną ofertą spółki PEDMO, która obejmuje także konfekcjonowanie towarów czy dystrybucję materiałów wspierających procesy odlewnicze i hutnicze (jak rafinatory) można się zapoznać na stronie internetowej pod adresem https://pedmo.eu/.